Stekhet AI-doldis inleder Big Tech-resa (Avslöjat: ny data + Master Plan)

Hur man gör försäkring sexigt? Kalla det ”Lemonade” (i sekelskiftes-kursiv stil), kasta in det i en app och lägg till rosa knappar överallt. Den digitala försäkringsstartupen Lemonade beskriver sig själv som en ”cocktail av förtjusande upplevelser”. 

Lemonade har gjort sig kända för sin satsning på AI (artificiell intelligens), användarvänlig kommunikation i smartphones och väldesignade chatbots. 

Lemonades aktie rusade 139% på sin IPO-dag nu i juli och har knappt återhämtat sig sedan dess. 

Nu lanserar de husdjursförsäkring: den nya söta vertikalen kommer att komplettera deras hemförsäkringar. 

  • Lemonade-data avslöjar: 70% av Lemonade-kunderna har husdjur, men mindre än 2% har husdjursförsäkring. Det är inte en bra päls för de 68% oförsäkrade hundvalparna och kattungarna. 
  • Konsumentdata avslöjar: Amerikaner spenderade över $75B på husdjur under 2019, och valpkärleken har bara accelererat i corona-ekonomin. Försäljningen steg 46% förra kvartalet pga extra husdjursbegär och adoptioner. 

Konsten att att lyckas med cross/up-sell: Lemonade prissätter sin husdjursförsäkring till 12 dollar i månaden. Men befintliga kunder som paketerar det med sina hemförsäkringar får 10% rabatt. 

  • Cross-sell: Lemonade försöker färskpressa mer ur sina kunder genom att kasta in det extra erbjudandet som det vet att de vill ha. 
  • Upsell: Lemonade kan också locka in nya kunder med sin prisvärda husdjursförsäkring och sedan sälja på dem deras dyrare hemförsäkring.

På sida 131 i Lemonades prospekt avslöjar de sin Master Plan för att gradvis öka sina månatliga intäkter

The Master Plan – vägen till de stora vinsterna

Lemonade måste öka sitt LTV/CLV (customer lifetime value), om den vill bli lönsamma och tjäna de stora vinsterna. 90% av deras kunder är förstagångsköpare av försäkring. På sida 131 i Lemonades prospekt avslöjar de sin Master Plan för att gradvis öka sina månatliga intäkter: expandera med nya produkter. Lemonade får in dig med hemförsäkring vid 25, lyfter dig till den dyrare villaförsäkringen vid 30, och sedan kommer du att lägga till bilförsäkring, livförsäkring och sjuk- & skadeförsäkring innan din 50-årsdag. Att växa med sina kunder nu betyder att Lemonade måste lansera nya produkter NU NU NU. 

Personligen tror jag att Lemonade har potential att bli nästa storslagna Big Tech-resa. För det finns ingen större disruptor, i en sektor (försäkring) som är mer mogen för disruptions.

Lämna ett svar