Snap och meditation-appen Headspace lanserar ett win-win-partnerskap för “Mini-meditation”. Snap vill att användarna ska göra mer i sin app (förutom att skicka bilder när de gör dubbelhaka). 2015 lanserade de fliken Discover för nyheter. Förra året lanserade de spel i appen. Igår lanserade Snap ”Minis”, små appar du kan använda inne i dess chattfunktion (utan att behöva ladda ner något):
- För sin första Mini samarbetar Snap med Headspace, den populära mindfulness/meditation-appen där en lugnande brittisk röst säger åt dig att andas.
- Headspace Mini erbjuder sex olika 3-4 minuters meditationssessioner med titlar som ”Just Breathe”, ”Get Out Of A Funk” och ”Me Time” (#pretto?). Meditera med vänner – eller åtminstone med deras Bitmojis.
Gangster move… Med Minis skulle Snap teoretiskt kunna låta dig göra 100 gånger fler saker i appen, vilket kan leda till 100X mer engagemang – och mycket mer annonsintäkter. Genom att lägga till en populär partner som Headspace tidigt kan Snap dra användare till Minis. Genom att erbjuda sig själv gratis får Headspace gratis marknadsföring och exponering för Snaps 200+ miljoner användare. För Headspace handlar det om;
- ”Gateway”-partnerskap: Headspace debiterar ca 10 dollar/månad för app-prenumerationen. Men de erbjuder gratis sessioner till partners som Nike Run Club och flygbolag – alias ”gateways” för att människor ska bli anslutna, ladda ner appen och så småningom bli betalande prenumeranter.
Är Snap en begynnande WeChat-gigant?
Det här kan vara nästa (mini) App Store – kan vi kalla det Snap Store? 🙂 Apple tar 30% provision av betalda nedladdningar, köp i appen och abonnemang i sin App Store. Utvecklare har länge klagat, men har egentligen inget annat val. Nu erbjuder Snap en plattform för att distribuera mini-appar, som senare kan få intäkter.
- Konsumenterna vill hellre göra flera saker i en app än att ladda ner dussintals appar. Kinas WeChat trivs med mini-appar och Apple försöker göra detsamma med ”App Clips”.
- Snap når 90% av 13-24-åringar i USA. Om Minis lyckas kan utvecklare vända sin uppmärksamhet dit för att fånga nästa generation av användare.
Snap-aktien har gått upp 55% i år, och ganska precis 200% sen corona-botten. Snap går inte med vinst än, men värderas till Price/Sales 15,9. Det kan jämföras med Twitter på P/S 8,15, Alphabet på P/S 6,2, Pinterest på P/S 3,18, och Apple på P/S 6,26.
Inget kap med andra ord, men en intressant utveckling och värt att hålla koll på.
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.