Slisksäljarnas favoritvertyg drog iväg 26% efter rekordkvartal

“Always be closing!” Företaget som driver säljteam runt om i världen drog själv in en demon-försäljning senaste kvartalet. CRM-jätten Salesforce hade en fantastisk vecka. På måndagen fick vi reda på att Salesforce går med i Dow Jones. Elitindexet inkluderar aktierna i 30 av USAs största företag. 

  • Salesforce-aktien ökade, eftersom fondförvaltare som följer Dow kommer att behöva köpa Salesforce-aktier för att matcha indexet. Och så igår… 
  • Salesforce-aktien stack iväg med hela 26% efter att de rapporterat att kvartalsförsäljningen steg 29% till över 5 miljarder dollar för första gången. Salesforce ökade mer än 60 miljarder dollar i marknadsvärde på bara en dag. 

WTF är ”CRM”? Det är Salesforces kärnverksamhet: Customer Relationship Management. CRM-appar hjälper säljare att spåra deras interaktion med kunder och potentiella kunder. På det sättet kommer Tony inte att glömma att följa upp Bajen-biljetterna som han skickade till sitt heta lead. Lisa kan visa sin chef att hon ringde/mejlade/LinkedIn:ade Iinköpschef-Åke på IKEA 135 gånger. Kundansvariga som tar över ett kundkonto kan se all information från tidigare interaktioner. 

Allt handlar om TAM – den totala adresserbara marknaden. Det är Salesforces totala försäljningsmöjlighet. Om ett företag a) säljer saker och/eller b) har kunder att supporta, är de en del av Salesforces TAM (om de har råd med det). 

Sedan 2006 har Salesforce förvärvat dussintals företag för att utöka sin biz och TAM. Den breda blandningen av molnbaserade affärsapplikationer blomstrar i Work From Home-ekonomin. 

Aktierörelsen igår är ännu ett bevis på de amerikanska techbolagens råstyrka. En mindre post i portföljen känns motiverad!

Lämna ett svar