Tävla i en triathlon, oavsett om det är en Ironman, olympisk eller annan distans, är en krävande atletisk strävan som kräver ansträngande arbete och utbildning. Kostnaden för cykelutrustning, simredskap, och speciallöparskor kan bli hög, och många triatleter som reser för att tävla är också högprofilerade i triathlon. Att få sponsring för att täcka utbildningskostnader eller loppavgifter kan vara svårt om du inte är en av världens främsta triathleter, men även ”vanliga” triatleter kan få en viss nivå av sponsring genom att tillämpa samma hängivenhet att få sponsring som de gör till sin träning.
Guide
Steg 1
Bestäm vilken nivå av sponsring du söker efter, och om du letar efter en längre relation med en sponsor eller sponsring för en enskild händelse.
Steg 2
Gå med i den lokala triathlonträningsgruppen eller laget. Många lag har sponsring för medlemmar eller har kontakter med sponsorprogram.
Steg 3
Vinn eller hamna bland de bäst placerade i din åldersgrupp i ett erkänt triathlon. Många sponsorprogram kräver att du ska vara bland de 10 eller 15 procenten av tävlande. Att vinna ett triathlon eller placera sig i toppen gör det lättare att attrahera sponsorer.
Steg 4
Förbered ett faktablad för sponsorer innan du närmar potentiella sponsorer. Inkludera vilka nivåer av sponsring du erbjuder och vad sponsorn får i gengäld, såsom logoplacering på din hjälm eller tröja eller omnämnande på din träningsblogg. Inkludera också relevant information om antalet tittare som förväntas på ditt triathlon och webbplatsstatistik för din träningsblogg eller hemsida.
Steg 5
Tillvägagångssätt för att gå till lokala företag och be om sponsring. Kontakta lokala butiker för sportartiklar och hälso- eller fitnessorienterade företag, liksom din personliga bank, affär och andra företag som du har en relation till. Lokala företag kommer att vara mer benägna att sponsra dig om tävlingen också är lokal.
Steg 6
Värva sponsring från din familj och vänner. Varje kanske endast kommer kunna bidra med en liten summa, men en stor grupp av vänner kan bidra tillräckligt för att täcka din tävlingsavgift eller kostnaden för din nästa våtdräkt.
Steg 7
Anmäl dig på en online sponsringskatalog. Publicera din sponsringlänk på din träningsblogg eller via sociala medier och för att få relevanta sponsormöjligheter via katalogen.
Källor
- Beginner Triathlete: ”The Frugal Triathlete,” Chris Tull
- The Sport Journal: ”Marketing the Triathlete,” Adam Epstein
Lämna ett svar
Du måste vara inloggad för att publicera en kommentar.