Test & recension av Osprey Levity – ultralätt ryggsäck utan kompromisser

Hur mycket får en vandringsryggsäck väga? Hur lite kan den väga? Det är frågor jag lagt alldeles för mycket tid på att försöka reda ut de senaste åren.
Men en sak är säker; Osprey Levity (och dam-varianten Lumina) är ett stort steg i rätt riktning!

Jag har fått möjligheten att testa Osprey Levity 45L (820 gram) i ett ordentligt fälttest, och har hittat både fördelar och nackdelar jämfört med föregångaren Osprey Exos 48L (1170 gram).
Men först; Varför ska man lägga pengar på en ultralätt vandringsryggsäck överhuvudtaget?

Användning

Jag, som de flesta, började min ultralätta resa med att fundera över hur ens vandringsryggsäck – med allt däri – så snabbt kunde komma upp i 15-20 kg? Förutom mat, vad är det som väger egentligen?
När man sen uppgraderat ”The Big Three” (tält, ryggsäck och sovsäck) till lättare alternativ och ser basvikten nästan halveras… Ja där någonstans föddes min fascination för ultralätt utrustning.

Vad gäller just ultralätta ryggsäckar hamnar man snabb i problemet att en riktigt lätt ryggsäck behöver vara ram-lös för att komma ner på de lägsta vikterna. Men för att vandra med en ramlös ryggsäck måste även all övrig utrustning vara ultralätt, annars blir totalvikten lite för tung för axlarna.

Det är här Osprey Levity (och Lumina) kommer in i bilden. Inte bara att de faktiskt har en ram – det är en riktigt bra ram dessutom!
Ramkonstruktionen känns igen från Osprey Exos och liknande modeller; De avlastar vikten mycket bra, är väldigt sköna, och säkerställer att luft passerar mellan rygg och ryggsäck (vilket verkligen är en stor fördel).
Vitsen med att ha en ram överhuvudtaget är givetvis att det dels är en bra instegsmodell för folk som vill gå mot lättare packning, men fortfarande inte kommit ner till de ca 5 kg basvikt som många inom ultralätt vandring kommer ner till.
Dels är det även toppen att ha en ramryggsäck för resor och äventyr där man av olika skäl behöver dra runt på några kilo extra i utrustning. Till exempel ska jag själv iväg på ett skidäventyr på turskidor i fjällen i vinter mellan Abisko och Kebnekaise. På en sån resa krävs både kläder och utrustning som man annars inte bär runt på en fin sommardag.

Med en Levity eller Lumina kan man med enkelhet bära runt på en basvikt på 10 kg, och en totalvikt (mat, bränsle etc) på runt 15 kg. Men det är inte den enda fördelen med dessa modeller.

Funktioner och passform

Ok, så vad består Levity och Lumina av om de nu är så lätta och samtidigt funktionsdugliga?

Det ska sägas direkt att det rör sig om en avskalad design, där enbart de viktigaste funktionerna finns med. Det finns ett topplock, en stor öppen ficka bakpå, samt två stora sidofickor. Några loops, spännen och kompressionsremmar finns det också, samt att det är förberett för en vätskeblåsa (ingår ej).

Det är även värt att tillägga att både Levity och Lumina endast kommer i en färgskala. Se mer hos Osprey.

Materialen är, som man kan förvänta sig, noga genomtänkta. Huvudfacket är ett tunt – nästan genomskinligt – 30D silnylon. Det är vattenresistent och tillräckligt tåligt för att hålla grejerna på plats, men är givetvis så tunt som möjligt för att hålla nere vikten.

Under, runtom, och ovanpå ryggsäcken sitter ett betydligt tåligare material: 210D UHMWPE-ripstop (ultra-high-molecular-weight polyethylene) och Cordura-nylon. Utan att gå in på detaljer vad det innebär så är det extremt starka syntetiska fibrer. Det mest kända UHMWPE-materialet är Dyneema, vilket är 15 gånger starkare än stålvajer i samma tjocklek.
Det här är dock inte Dyneema, men är av samma typ av fibrer.

Jag har läst lite kritik där folk tyckt att det tunna materialet (30D silnylon, alltså) verkar lite väl tunt. Jag tycker precis tvärtom här; Min enda invändning gällande materialval är att det starka, omslutande UHMWPE-nylonen är onödigt tjockt. UHMWPE och Cordura är starkt som det är, och ripstop stärker upp ytterligare.
Här hade jag gärna sett en tunnare väv på kanske 100 denier för att få ner ryggsäckens vikt ytterligare.

Ingen minns en fegis! 😉

Remmar och ”clips” är av mindre storlek än man normalt ser på vandringsryggsäckar. I den nedre delen finns daisy chains, där man enkelt kan fästa remmar och prylar med karbinhake.
Här ser man också de enorma sidofickorna, där det dessutom finns dubbla öppningar till varje; En uppifrån och en från sidan (in mot ryggen) så att man enkelt kan få ut en vattenflaska utan att slå knut på sig själv.
Den lösningen finns även på modellen Osprey Exos, och något jag verkligen uppskattar mycket!

Midjebältet har inga fickor, vilket jag personligen tycker är bra då jag aldrig använder dem – sånt är bara onödig vikt i min bok.
Vadderingen är skön och enligt mig tillräcklig – men inte mer än så. Tänker man utmana maxvikten och gå med tyngre än 15 kg kommer man förmodligen att tycka att det är för tunn vaddering här.
Så, gör inte det 🙂

Topplocket har ett fack med dragkedja – den enda dragkedjan på hela ryggsäcken faktiskt! Fickan är rymlig: Hela den ljusa ripstop-delen utgörs av fickan.
Ovanpå topplocket sitter det även 4 öglor, så att man med en rem eller två kan fästa exempelvis ett liggunderlag om man inte får plats med det inuti.

En sak jag inte gillar med topplocket är dock att jag saknar den lösning som finns på Exos-modellen. Nämligen att kunna ta av hela topplocket och istället bara stänga ryggsäcken med en ”flärp”.
En sån lösning sparar relativt många gram, och även om det här är det enda riktiga facket som går att försluta ordentligt, så hade jag ändå klarat mig utan det om det gick att spara kanske 50-100 gram.

Under topplocket snörper man helt enkelt ihop huvudfacket. Det finns även en kompressionsrem som ser till att allt sitter ”nice and tight”.
Inga konstigheter i övrigt.

Under ryggsäcken sitter det två öglor. Tillsammans med de nedre öglorna i daisy chains-delen kan man enkelt utöka volymen genom att fästa ett tält eller sovsäck utanpå.

För att avrunda lite så har Osprey byggt in en och annan smidig detalj. Så som till exempel en nyckelknippa inuti topplocket.

En annan fiffig detalj är att spännet över bröstet också är en visselpipa för nödsituationer.
Det är inget nytt i sig utan finns på andra ryggsäckar från både Osprey och andra tillverkare, men ändå en smart detalj som inte innebär någon större kostnadsökning eller ökad vikt.

Omdöme

Ok, så vad blir mitt betyg egentligen?
Det finns många saker jag verkligen gillar med Levity, och det är verkligen en värdig efterträdare till min Exos.
Det är också imponerande att man lyckats skapa en ryggsäck som känns som vilken fullfjädrad vandringsryggsäck som helst, men till mindre än halva vikten.

Men allt är inte guld och gröna skogar.

  • Som jag nämnt tidigare så gillar jag inte att topplocket inte går att plocka av helt, vilket ju går att göra med Exos-modellen. Så här tycker jag att Osprey har gjort en tankevurpa. Vill man som ultralätt vandrare kapa 50-100 gram borde man få göra det.
  • Jag ställer mig som sagt också något frågande till det tjocka UHMWPE-cordura-materialet på 210 denier. Det är en tjocklek jag inte tycker passar på en ultralätt ryggsäck. 100 denier hade räckt gott och väl, och det hade förmodligen sparat 50-100 gram till.
  • Både Levity och Lumina finns bara i det ljusa färgschemat, vilket är en mycket opraktisk färg när man är ute i skog och mark. Räkna med gräsfläckar redan efter första turen.
  • Vidare är designen lite knepig nertill; ryggsäcken har en brant vinklad botten vilket gör att ryggsäcken inte kan stå upp av sig själv. Det är lite udda.
  • Designen gör även att det är svårt att packa ända ut i hörnen i huvudfacket. Man brukar ju normalt lägga de stora grejerna i botten – typ sovsäck och tält – men här behöver man först av allt peta in småprylar för att nyttja utrymmet i de platta, spetsiga hörnen.
    Men har man det i åtanke så är väl det ingen ko på isen.

Avslutningsvis vill jag verkligen trycka på att jag definitivt kommer att använda den här ryggsäcken alla gånger där en ryggsäck med ram är önskvärd.
820 gram är inte mycket för en så pass skön och rejäl ram-lösning, plus alla features som man kan tänkas önska sig på en vandringsryggsäck.

Jag kan fortfarande inte begripa exakt hur Osprey lyckats kapa 350 gram från den redan lätta Exos-modellen.
Det är helt klart en bedrift, för någon kvalitetsförsämring eller andra genvägar kan jag i alla fall inte hitta.

Med detta sagt; Kommer den här ryggsäcken att ersätta min custom-made Zpacks Zero-ryggsäck på 300 gram?
Nej så kul ska vi inte ha det…

Men i vinter när jag ska ut på ett fjälläventyr på turskidor mellan Abisko och Kebnekaise där en hel del utrustning ska med – ja då blir Osprey Levity helt perfekt!